Loading...
dk

Tesla Model Y - helårsdæk erfaringer | Tesla Forum

Skytten
Skytten Oct 9 '23

Jeg står til at få min Tesla Model Y indenfor et par uger, og vil høre hvilke erfaringer I har med helårsdæk?

Jeg har kigget lidt rundt og de gode valg virker til at være Michelin Pilot Sport 4S og Michelin Cross Climate 2.

Del meget gerne ud af jeres erfaringer hvad I har på jeres.

cth
cth Oct 9 '23

Jeg har en S med CC2 og er egentlig ikke helt tilfreds med dem.

Men det var jeg heller ikke med pilot 4 monteret fra lev. i 2020.

Hæl og tå har været problem på begge.

Jeg har hørt det fra andre med pilot 4.

Men om det er en model S svaghed i forhold til Michelin, skal jeg ikke kunne sige.

Min er blevet sporet.

 

Såvidt jeg har hørt kommer der nogle nye helårstyper her dette efterår.

Kan ikke huske hvilken producent.

Men de skulle være endnu bedre end de ret gode helårs der findes i dag.

Samt at de skulle være specielt elbils egnede.

 

PS. har købt goodyear allwheater 4 til min 21 år gamle ICE. Dem er jeg glad for.

Men den sammenligning kan du næppe bruge :-)

Forummets indlæg er redigeret af cth Oct 9 '23
Ice2EV
Ice2EV Oct 10 '23

Der er hidtil ikke nogen der med sikkerhed, har kunnet fortælle mig, hvorfor der opstår hæl og tå.

 

Det nærmeste jeg har hørt er, at dækmanden oplever det tiere på dæk med de der pile mønstre. Altså hvor mønstret danner en pil fra midten og ud. Men han kunne ikke sige om det reelt var der problemet ligger begravet.

 

Vores forrige model 3 lavede hæl og tå på alle michelin dæk vi havde monteret på under 20.000 km. Når man ramte 35-40.000 km så var det en larm uden lige. Der var så fortsat 4,5-5 mm mønster tilbage.

Den nye har startet hæl og tå på 12.000 km på originale michelin.

 

Vi sluttede på Landsail, som virker til at holde længere uden hæl og tå. DOG vil jeg mene man skal gå uden om Landsail EV modellen, de virker meget bløde i dæksiderne. Men holder man dæktrykket over anbefalet tryk, så er de acceptable. eks. 43 PSI istedet for 42 som anbefales. Man skal bare holde øje med det konstant, når temperaturen svinger 10-12 grader op og ned, så stiger/falder trykket hurtigt 2 PSI.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Oct 10 '23
MOS
MOS Oct 10 '23
Citat fra Ice2EV

Vi sluttede på Landsail, som virker til at holde længere uden hæl og tå. DOG vil jeg mene man skal gå uden om Landsail EV modellen, de virker meget bløde i dæksiderne. Men holder man dæktrykket over anbefalet tryk, så er de acceptable. eks. 43 PSI istedet for 42 som anbefales. Man skal bare holde øje med det konstant, når temperaturen svinger 10-12 grader op og ned, så stiger/falder trykket hurtigt 2 PSI.

Bare af nysgerrighed: Hvorfor mener du, det er et problem, at dæksiderne virker bløde? Det giver vel lavere rullemodstand?

Ice2EV
Ice2EV Oct 10 '23

Fordi hvis der er under 42 PSI så sejler vognen rundt og det virker som om der er gammel cadillac servosteering, blød og ikke rigtig i forbindelse med den feedback du får i rattet.

det føles som om man drejer rattet, men hjulene gør det først sådan 1 sekund eller 2 senere. Så hvis du laver Dirty dancing kørsel(hvis du ved hvad jeg mener), så kommer reaktionen fra vognen sent i forhold til hvornår du reelt drejer rattet.

 

Edit: Det var ikke Dirty dancin, det var Roadhouse kørsel jeg mente....... Du ved ham den rige stodder der ejer hele vejen i han dollargrin.

 

https://www.youtube.com/watch?v=xLdyuwqik4Q

 

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Oct 10 '23
cth
cth Oct 10 '23

I øvrigt angående tryk.

I sommers når jeg startede bilen var tryk 2.9 og efter lidt kørsel på 3.1.

 

Nu når det er koldere starter vi på 2.8 og kommer kun på 2.9 på kortere ture.

 

Jeg har en model S og mener tryk skal være 3.1

Men er det ved varme eller kolde dæk?

 

Ice2EV
Ice2EV Oct 10 '23

Anbefaling er altid opgivet ved kolde dæk.

MOS
MOS Oct 10 '23

Og "kolde dæk" er ved den temperatur, når bilen har holdt stille i et stykke tid. Når man har kørt et stykke tid, bliver dækkene varme, så dæktrykket stiger typisk til ca. 0,2 bar over det anbefalede dæktryk. Og det er helt fint.

Om vinteren, når temperaturen er lavere, falder trykket i dækkene. Derfor skal dæktrykket også justeres efter årstiden.

cth
cth Oct 10 '23

Tak..så må jeg ned og fylde 3.1 i som det første.

P85DK
P85DK Oct 11 '23

2.9 bar på 21" og 3.1 bar på 19" - når de er kolde

MichaelS
MichaelS Oct 11 '23

Har stor glæde af denne hjemme i carporten: Bosch håndholdte batteri pumpe (nu kun een grund til at komme på en tankstation: vask).

fmm1000
fmm1000 Oct 11 '23

Hehe. Jeg bruger bare en helt almindelig fodcykelpumpe. Så får man også lidt muller

MichaelS
MichaelS Oct 12 '23

Ja, men denne har en meget nøjagtig digital trykmåler (i både bar og PSI), som man indstiller, og så stopper den selv, når den når det ønskede tryk. Har aldrig været nemmere at ordne dæktryk (for 450,- kr :-)

VH
VH Oct 12 '23

Hvor lang tid tager det for at pumpe et dæk med denne?

 

Ice2EV
Ice2EV Oct 12 '23

tak @MichaelS så fik jeg lige et fødselsdagsønske ud over de evindelige fantasiforladte sokker og underbukser.

Eneste anke er at jeg er bange for ligesom at der er flere af de service stationers, eks OK, pumper der ikke kan pumpe vores op. Den startet og så sker der nul, efter 1 minut giver den Error.

 

 

AgentP
AgentP Oct 12 '23
Citat fra MichaelS

(nu kun een grund til at komme på en tankstation: vask)

Kender du ikke til konceptet "Regnvejr". 

MOS
MOS Oct 12 '23
Citat fra AgentP
Citat fra MichaelS

(nu kun een grund til at komme på en tankstation: vask)

Kender du ikke til konceptet "Regnvejr". 

Der er ikke så meget sæbe i regnvand. Men det kan da lige skylle det værste skidt af :)

Der er heller ikke meget voks i nedbøren her i DK.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 12 '23
MichaelS
MichaelS Oct 12 '23

@VH har ikke prøvet at pumpe et helt dæk op, kun til justeringer. Den kører ca et minuts tid, hvis dækket mangler meget luft. Men det er helt automatisk, så jeg lader den bare stå op ad/hænge på dækket, mens den arbejder. Kan nå hele bilen rundt + cykler mm på en opladning (lades med USB C mobilstik).

@Ice2EV har ikke oplevet det fænonmen.

Ice2EV
Ice2EV Oct 13 '23

@MichaelS Hvordan passer det du pumper dækkene op til så i forhold til hvad TPMS sensorerne siger i bilen efterfølgende.

 

Synes tit de der på servicestationerner, de bliver bedt om 42 PSI, og når man så kører derfra, så opdager man 3 km senere at 2 er 42, en er 41 og en er 40 eller 43. Og det går altså ikke med min begrænsede OCD. Der er ikke meget af den, men afvigende dæktryk og dug i min bil, så bliver jeg hys.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Oct 14 '23
MichaelS
MichaelS Oct 14 '23

De passer inden for 1 PSI på min bil (19"), hvilket for mig er bedre end på tankstationen. (Hvis man har et højt OCD nivea kan man altid lige gå en ekstra "top-op" runde, når den opvarmede luft fra kompressor-pumpen er kølet lidt af :-), ellers må du donere pumpen til drengene til deres fodbolde...)

Sider: 1 2 »