Loading...
dk

Fartpilot, Lane Assiste, Bagerste kamera er holdt op med at virke! | Tesla Forum

Jesperholck
Jesperholck Sep 12 '23

Jeg har en Tesla LR fra 12.12. 2020. Den har gået 90.000 km, og er udenfor garanti. På en køretur i juni oplevede jeg at de 3 ting pludselig holdt op med at virke en efter en. Jeg prøvede at genstarte bilen på de 2 måder jeg kender, men intet hjalp. Service blev bestilt. En tekniker kom ud, skiftede det indendørs kamera. Men det løste ikke problemet. Han nævnte, at det så muligvis var et kabel, der var defekt. Jeg fik en regning på 3.200,- af Tesla, men brokkede mig, da det jo ikke har hjulpet. De sendte så en kreditnota. Nyt service bestilt, og det er nu berammet til den 27. september, mere end 3 måneder efter fejlen opstod. For at få bestilt service har jeg måtte godkende et prisestimat på 19.000,- Og så kom hjem til at tænke på dette forum. Er der nogen der kender problemet, kender en løsning eller......

P85DK
P85DK Sep 12 '23

Har du fået recall på kablet til dit bagerste kamera? Hvis ikke, så kan kablet være defekt (klemt), hvis du har, så sidder koax kablet måske ikke ordentligt på bagerste kamera.
 

Ice2EV
Ice2EV Sep 13 '23

Angående bakkameraets ledning, så kommer tekniker ud og tjekker om det er intakt. Er det det, så sætter han noget beskyttelse omkring det der hvor kablet går ind og ud af karossen/bagklap. 

Er det ikke, så skifter han kablet.

 

Men hvis du åbner din bagklap, så burde du kunne se om kablet er skadet, mener det var i højre hjørne af bagklap, hvor han monterede beskyttelsesstykke på vores gamle 19'er model.

Jesperholck
Jesperholck Sep 15 '23

Tak begge to. Håber det er kablet, så. Men mener i, at det muligvis også defekte kabel til bagerste kamera også kan være skyld i det med fartpilot og lane-assist?

HrMogensen
HrMogensen Sep 18 '23

Der er helt sikkert en sammenhæng mellem at bagerste kamera ikke virker og Autopilot (fartpolit/lanekeeping) ikke kan initieres. 

Mærkeligt at teknikeren valgte at skifte kabinekameraet - må have beroet på en misforståelse... 

P85DK
P85DK Sep 18 '23
Citat fra Jesperholck

Tak begge to. Håber det er kablet, så. Men mener i, at det muligvis også defekte kabel til bagerste kamera også kan være skyld i det med fartpilot og lane-assist?

Ja

Jesperholck
Jesperholck Oct 17 '23

Øv, øv, øv! Det hele endte med at jeg skulle betale 17.800,- Det blev lavet ultimo september cirka 4 måneder efter fejlen opstod. Tesla skiftede computeren, og så virkede det. Surt at der ikke er noget der hedder kulance, når bilen var under 2 1/2 år, da den fejlede og havde kørt 2.000 mere end de 80.000 som garantien gælder. Men det er nu dejligt, at det hele virker igen. Det er lidt som at få en ny bil, det må være min trøst.

P85DK
P85DK Oct 17 '23

Tesla skiftede computeren? Hvad sagde de fejlen var?

Jesperholck
Jesperholck Oct 17 '23

Ikke rigtig noget. Bare at de skiftede computeren. Og så satte de en "gammel" computer i. Ihvertfald en der havde være brugt før. Så jeg kunne ikke hente bilen som aftalt. Min hvide Tesla troede, at den var en rød, der kørte i USA. Men dagen efter fik de nulstillet den nye brugte computer, og så kunne jeg hente bilen. Burde måske have været mere insisterende, men jeg er ved at gå hel død i Tesla's manglende menneskelige dialog, og konstante henvisning til at alt skal foregå i App'en, og der så ikke sker noget. 

PS: Kan da iøvrigt nævne at jeg har en skæv bagklap, der "ødelægger" sig selv. Fejlen er heldigvis en garanti ting, Den er anmeldt og konstateret i februar, den bliver først lavet i november....Jeg er træt, meget træt af Tesla service. Men bilen er fed...desværre:-)

PeterE
PeterE Oct 18 '23

Hm, sgu en lidt dyr omgang - og lidt underligt, for hvis 'computeren' er MCU'en som er selve skærmen så burde den efter min mening koste mindre, men ok du har også betalt for nogle timer fejlfinding og det er nok ok. Fedt at det virker igen - og ja, kulance lyder som et gammel ord og forsvinder vist ligeså stille ud af ordbogen igen...

T3S7A
T3S7A Oct 18 '23
Citat fra Jesperholck

Øv, øv, øv! Det hele endte med at jeg skulle betale 17.800,- Det blev lavet ultimo september cirka 4 måneder efter fejlen opstod. Tesla skiftede computeren, og så virkede det. Surt at der ikke er noget der hedder kulance, når bilen var under 2 1/2 år, da den fejlede og havde kørt 2.000 mere end de 80.000 som garantien gælder. Men det er nu dejligt, at det hele virker igen. Det er lidt som at få en ny bil, det må være min trøst.

Tesla har taget røven på dig. Det er en rigtig typisk fejl på bagkameraet - så går fart og autopilot også. Hvis det havde været MCU, burde der så ikke være andre fejl. 
Da min fejlede, helt med det samme som din, kom en Ranger, og skiftede bagkamera, og alt virkede igen. Han fortalte at det sker ved næsten alle teslaer. Så det var en meget kendt fejl.   

Ice2EV
Ice2EV Oct 18 '23

@T3S7A Tænker umiddelbart at ranger har fået det dårlige ben ud af sengen. Hvis det skete for næsten alle Tesla'er, så er jeg sikker på vi hørte væsentlig mere om det her på siden.

 

Det sagt, hvis det reelt bare var kameraet, så bør Tesla have et slag over snuden, for sådan en gang skift og smid væk til vi finder løsningen mentalitet.

PeterE
PeterE Oct 18 '23

Ro på, det er altså friskt nok at påstå at computeren er skiftet uden grund. Manglende kulance, fair nok. Men det er ikke altså ikke alle i verden som er svindlere - heller ikke Tesla.

T3S7A
T3S7A Oct 18 '23
https://www.consumerreports.org/...-camera-a4388327487/ Google selv "tesla rear camera issue" Der er masser som har helt de samme problemer. Alle er fikse med nyt camera bag til.
Ice2EV
Ice2EV Oct 19 '23

Det er just den recall jeg skrev om tidligere. 

 

Det er ikke kameraet der var noget galt med, det er ledningen der skamfiles. 

Som skrevet, så havde vi ranger, og han undersøgte ledningen, idet der ikke var skamfilet noget, så monterede han en kraftig beskyttelseskrave omkring ledningen, således den ikke kunne skamfile.

Dane133
Dane133 Jul 17
Hej Jesper
Jeg har samme problem. Hos min slår autopiloten/selvkørende fra og i nogle tilfælde går kameraene i sort - lidt forskelligt hvilke kamera det er. Der kan gå lige fra minitter til dage før det virker igen, så der er tale om en periodisk fejl.
18.000,- for at få skiftet computeren som jo ikke burde gå i stykker? Jeg undersøger yderligere før jeg overgiver mig og smider 18K. Det værste er at jeg ikke kan få en forklaring på hvorfor computeren er gået?
Min bil er fra 2019 og har kørt 150.000.
Ville blot smide min opæebelse ind i puljen. Hvis andre har lign. oplevelser må I gerne dele