Loading...
dk

Scan My Tesla resultater. Feedback søges | Tesla Forum

Noogi
Noogi Jun 14 '23

Har netop foretaget min første scanning af den trofaste 85D. Er der nogle der kan lokkes til at skimme vedhæftede data og se om der er ting jeg bør være ekstra opmærksom på?

 

Nu er jeg Scan my Tesla novice, men umiddelbart synes jeg det ser udmærket ud? Der er dog 3 datapunkter jeg især er nysgerrig omkring, Herunder Nominal full pack, Cell imbalance og Cell min på 4.047 vs Cell max på 4.050. Cell min har været helt nede på 4.044 for den ene celle som viser 4.047 på skærmprintet. Noget man skal være bekymret for?

 

Er det rigtigt forstået at nominal full pack tallet skal holdes op imod batteriets oprindelige brugbare kapacitet? Hvis ja, hvad var den brugbare kapacitet på en 85D? Har læst alt fra 77,5 op til 80,8 kWh.

 

P.S. I øvrigt meget imponeret over den første og indtil videre eneste 0-100 km/t test jeg lavede. 4,36 sekunder for en snart 8 år gammel bil med de tunge 21" staggered turbine hjul. Den holder i hvert tilfælde de lovede 4,4 sekunder.

 

Forummets indlæg er redigeret af Noogi Jun 14 '23
MOS
MOS Jun 14 '23

Jeg er ikke ekspert i Scan my Tesla, men her er mine umiddelbare kommentarer:

En celleubalance på sølle 0,005 V er imponerende. Det er rigtig fint. Jeg vil mene, at en delta mellem Cell max og Cell min på alt under 0,01 V er godkendt. Under visse omstændigheder kan ubalancen sikkert også være større, uden at det behøver betyde det helt vilde. Men alt under 0,01 V bør ikke give anledning til nogen form for bekymring.

Nominal full pack er batteriets nuværende kapacitet ved opladning til 100% og jeg er næsten sikker på, at der er tale om brutto. Det kan du sammenligne med batteriets oprindelige kapacitet fra da det var nyt. Så kan du se, at du har mistet lidt kapacitet. De 77,5 kWh, du nævner må være netto kapacitet (dvs. eksl. buffer og brick protection under 0% SoC). Jeg mener, at brutto kapaciteten fra ny er 81,5 kWh. Så med 75,8 kWh har du mistet 7% kapacitet, hvilket er ganske fint for en 8 år gammel bil.

Noogi
Noogi Jun 14 '23

@MOS tak for input. Tænkte ellers en tekniknørd som dig allerede havde taget en ph.d i Scan my Tesla ;)

Jeg har set mange forskellige bud på bruttokapacitet der er lavere, men læste at Jason Hughes også estimerede det til 81,5 kWh. Det skader i hvert tilfælde ikke at vurdere degraderingen ift. 81,5. Så kan man kun blive positivt overrasket hvis tallet i virkeligheden er lavere.

KimT
KimT Jun 14 '23

Enig i MOS’ analyse. 
da jeg solgte min 70D med 240000km var der ca 8% degradering. 
Man kan sige at min nye Y LR blev udleveret med ca 2%. Den stod med 78,8kWh i “Full pack when new” (kan vist kun ses for 3/Y i ScanMyTesla) og med 77,3kWh i nominal full pack.

PS kan nu se at "nominal full pack" svinger lidt efter SoC. Ovenstående var lige efter udlevering hvor den kun havde omkring 80% - det er jo en værdi som ScanMyTesla selv prøver at beregne.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jun 14 '23
KimT
KimT Jun 14 '23

Der er lidt info ang. ScanMyTesla i denne video : https://youtu.be/zE0bxyPuEno

Ledsager
Ledsager Jun 15 '23

Med min erfaring med Scan my Tesla kan du kun oplade den til de 61,7 kWh. Så tabet skal beregnes anderledes. Men du kan jo teste det ved at lave en opladning til 100% og så se hvor mange kWh den ender med.