Loading...
dk

Roadtrip fra Odense til Nordkapp i Model S 85D | Tesla Forum

MOS
MOS Aug 10 '22

Fredag d. 22. juli drog min bedre halvdel og jeg af sted med fast slingrekurs i ca. nordlig retning med det mål at nå helt til Nordkapp. Vi startede hjemmefra lidt uden for Odense i en Model S 85D fra 2015.

 

Meningen er, at denne tråd løbende bliver opdateret som en slags (forsinket) dagbog, med tekst og billeder fra turen. Der bliver både lidt godt for øjet og lidt for de tekniske nørder, et par gode tips, noget om bjergkørsel, opladning osv. Et par spændende ting skete også undervejs og jeg vil ikke endnu afsløre, hvordan det hele endte.

 

I må selvfølgelig også gerne skrive med, stille spørgsmål osv.

fmm1000
fmm1000 Aug 10 '22

Keep it comminˋ

MOS
MOS Aug 10 '22

Planen var hovedsageligt at overnatte i bilen, men vi havde også medbragt telt og havde en idé om at indlogere os undervejs, hvis vi skulle få lyst til det.

 

Vi havde på forhånd lagt en rute ind og ud mellem de norske fjorde, op og ned ad en masse bjerge og noteret en lang liste af steder og ting, vi gerne ville nå at opleve undervejs. Velvidende at vi nok ikke kunne nå det hele, så listen var lavet i nogenlunde geografisk rækkefølge med de højeste prioriteter markeret med fed skrift og de laveste prioriteter med en mindre font. Også afstande samt køretid mellem de forskellige destinationer undervejs var fundet på Google maps, så vi havde en idé om, hvor langt vi kunne nå hver dag, mens vi også skulle have tid til at opleve noget.

 

Planen var hovedsageligt at lade på Teslas netværk af superchargere, da bilen jo har gratis SuC. Bilen er opgraderet med CCS, så vi kunne lade på alle Teslas SuC'er, også de nye V3. Det sidste stykke op mod Nordkapp er der ikke så mange SuC'er og det er kun V3. Men jeg havde også garderet mig med et Type-2 kabel, en håndfuld adaptere til diverse forskellige stik samt en norsk "snydeadapter", der kan lade uden jord. Vi var således godt forberedte på AC-opladning, hvis det skulle blive nødvendigt.

 

Et par steder var der langt mellem Tesla SuC, så jeg havde på forhånd lavet noter om at lade ekstra meget disse steder og evt. lade ekstra på andre ladere.

 

Vi havde på forhånd købt billet til færgen fra Hirtshals til Kristianssand og havde planer om at køre ned gennem Sverige på hjemturen og tage færgen over Øresund.

 

Bilen er tilmeldt Brobizz med nummerpladebetaling og det fungerer fint i Norge til bompenge samt færger. Mange steder er der elbilsrabat, så man kun betaler halv pris. Men husk, den skal være registreret som elbil inde i Brobizz' system.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 10 '22
MOS
MOS Aug 10 '22

Fredag, d. 22. juli: Afgang til Norge.

Jeg havde lige haft et par lange vagter med natarbejde et par nætter i træk og var lige kommet hjem fra arbejde fredag eftermiddag. Vi havde bestilt plads på natfærgen fra Hirtshals kl. 23.30. Jeg var naturligvis godt træt, så ikke en perfekt start, men jeg glædede mig bare til at komme af sted. 

 

Vi fik pakket vores ting og kørte først på aftenen. Med 62% på batteriet. Ingen grund til at lade helt op hjemmefra til ublu elpriser, når man kan lade gratis undervejs på Tesla SuC. Vi burde have nok til at nå til Haverslev SuC, hvor planen var at spise aftensmad på vejen. Min bedre halvdel startede som chauffør, da jeg efter to lange nætter og meget lidt søvn havde brug for en lille én på øjet.

 

Det blev dog ikke til meget søvn, da hun ikke havde kørt i Teslaen i lang tid og derfor var alt stadig lidt nyt og teknisk for hende, når hun kommer fra en ICE konebil, hvor alt er helt basic og gammeldags. Så tiden gik med at instruere hende i at bruge fartpilot, for man kan jo ikke køre langtur i sådan en slæde uden at benytte al den smarte automatik! Autopiloten var hun dog ikke meget for at bruge, da hun føler sig mere tryg ved selv at have kontrol over bilen. Fair nok - det var jo hende der kørte.

 

Vel ankommet til Haverslev med rigelig buffer på batteriet studerede vi de veganske muligheder på menukortet hos Sunset. Desværre stegte de plantebøfferne i den samme friture som det kød, de også serverede. Det var vi ikke så begejstrede for, så vi tog en hurtig beslutning og kørte videre til Hjørring SuC i håb om, at man kunne få noget (rigtigt) vegansk der.

 

I Hjørring var der også en Sunset, der havde samme procedure med at stege plantebøffer i kød-frituren. 7-eleven havde dog en del veganske færdigretter, så det var ingen katastrofe. Det viste sig dog, at Sunset var ved at lukke ned for aftenen og de tilbød at stege vores plantebøffer i pomfrit-frituren, da den alligevel skulle skiftes. Fint-fint. Det burde bare være en selvfølgelighed, at man steger plantebøffer og døde dyr hver for sig. :-p

 

Vi tog os god tid, da bilen ligeså godt kunne stå og lade i stedet for at vi skulle stå og vente på færgekajen i Hirtshals. Vi kørte, så vi lige netop kunne nå at ankomme de obligatoriske 60 min. før afgang. Fór vild i en rundkørsel kort før færgen og mistede nogle minutter, så det blev lidt hektisk. Men tja, det er vel det, man har de 60 min. til...

 

Den resterende ventetid til færgen gik med at nærstudere de kæmpestore vindmøller, der står på kajen. De er godt nok store, når man kommer helt tæt på. Om bord på færgen fik vi et par timers søvn og så var vi ellers rigtig kommet i gang. Nu var vi i Norge!

 

Der var dog ikke meget at se. Det var stadig mørkt, man kunne kun ane lidt klipper hist og her. Men gradvist blev det lysere. Landskabet var meget mere bakket, end vi er vant til i DK. Efter godt en times kørsel ankom vi til Bygland SuC og hældte lidt elektron-juice på bilen. Næste dag havde vi nemlig planlagt lidt af en afstikker til Lysefjorden, hvor der ikke er SuC. Derefter kørte vi lidt videre, smed bilen et tilfældigt sted og lagde os til at sove.

 

I Norge gælder allemandsretten, så i princippet kan man campere overalt, så længe der ikke står skiltet med forbud og man ikke generer nogen. Man bør dog holde mindst 150 m afstand til nærmeste bebyggelse.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 11 '22
selsoe
selsoe Aug 10 '22

Hyggeligt! Jeg læser med :)

KimT
KimT Aug 10 '22

Jeg finder popcorn frem

tintin
tintin Aug 10 '22

følger også med, dog med en en drink og tapas. 

fmm1000
fmm1000 Aug 10 '22

Jeg gad vildt godt se den liste med steder, der er værd at se, da jeg er ved at planlægge Norgestur. 

jonsiii
jonsiii Aug 11 '22

Uhh roadtrips er spændende. Vi har selv i fossildagene brugt Bygland SuC, som et godt pausested på vej hjem fra skiferie i Hovden.

Møllerne i Hirtshals er i øvrigt 4 stk. Vestas V136 4,2 MW, der årligt rykker ca. 60-70 millioner kWh ud på nettet. https://www.youtube.com/watch?v=S4ODlFNiFKQ

webercarbmann
webercarbmann Aug 11 '22

https://www.visitnorway.dk/listings/saltstraumen/138653/

Saltstrumen er et flippet sted. 

cth
cth Aug 11 '22

Send mail til kundeservice@brobizz.com fra den mail hvor din bizz er reg.

vedhæft billede af reg. attest hvor navn, nr. plade og at det er elbil fremgår.

bed om at få den noteret som ELBIL og du kan bare køre til Norge.

 

Ikke at jeg forstår det skulle være nødvendigt når det er en Tesla :-)

 

vedr. vindmøller så forstå jeg ikke modstanden.

Synes faktisk de er pæne.

Ingen skal selvfølgelig have dem lige i baghaven.

MOS
MOS Aug 11 '22
Citat fra fmm1000

Jeg gad vildt godt se den liste med steder, der er værd at se, da jeg er ved at planlægge Norgestur.

Har sendt dig en PM. 

MOS
MOS Aug 11 '22

Lørdag, d. 23. juli: Kjeragbolten og Lysebotn.

Vi sov til lidt op ad formiddagen, men havde alligevel ikke fået mere end nogle få timers søvn, da vi først havde lagt os til at sove, efter det var blevet lyst. Det var en lidt hård start på sådan en ferietur, men det gav alligevel mening. Vi ville gerne vandre op til Kjeragbolten og havde vi taget en slapperdag med ekstra søvn, så havde vi sikkert ikke nået det i dag og ville dermed allerede være en dag bagude ift. tidsplanen.

 

Mig bekendt er der kun én vej, der går til Lysebotn, som er en lille flække, der ligger for enden af Lysefjorden. Altså ret dårlige adgangsforhold og man er nødt til at køre samme vej tilbage igen. Hovedvejen, som går dertil, snor sig op over et bjergplateau og er det meste af vejen meget smal. To biler kan ikke passere forbi hinanden. Man må således benytte de såkaldte "Møteplasser", der er en lille lomme, hvor vejen er lidt bredere. Den ene bil kan så køre/bakke derind, mens den anden lister forbi. Der er heldigvis ikke ret meget trafik på vejen, så det går an. Men man skal hele tiden være 100% opmærksom, for hvis der pludselig kommer en modkørende rundt om det næste sving, så skal man altså kunne nå at standse helt op og evt. bakke.

 

Kjerag er et ikonisk sted. Det er det højeste bjerg, der ligger lige ud til Lysefjorden. Kjeragbolten er en stor klippesten, der sidder kilet fast mellem to klippevægge og så er der ellers en over 1000 m dyb kløft lige ned i fjorden. Der er en betalingsparkering, hvor vandreruten starter. Parkering for en hel dag koster 300 NOK, hvilket er lidt stramt. Men pengene går til vedligehold af vandreruten og så er der gode faciliteter såsom toiletter, kiosk, café/restaurant osv. Der er endda to ladesøjler, hvor man kan lade gratis, når parkeringsbilletten er betalt. Det er første gang, jeg har ladet på én fase med 28 A svarende til 6 kW. En besynderlig strømstyrke. Det er vist noget med, at Teslaen splitter den op i to faser, så den kommer under 16 A pr. fase og så kan den godt håndtere det. Spørg mig ikke hvordan, men det fungerede fint. Så var bilen også næsten ladet helt op, da vi kom tilbage fra vandreturen.

 

Selve vandreturen var ret hård at starte op med, når man har varmet op med en skovtur i det pandekageflade DK. Flere steder var der lange stræk med reb, man skulle holde fast i og trække sig op med, da klipperne var så stejle og glatte, at det ikke var muligt at stå fast. Vejret var omskifteligt, da vi var delvist oppe i skyerne, men vi fik også et par solstrejf ind imellem. Antiklimakset var, da vi kom op til Kjeragbolten med den manglende, spektakulære udsigt ned over Lysefjorden (se billede). Man skal ikke have højdeskræk for at stå lige dér. Der er altså godt 1000 m ned i afgrunden! Heldig for mig, at man kun kunne se ca. 50 m ned, da min højdeskræk allerede var blevet sat på en alvorlig prøve. Irrationelt? Muligvis! Man kan ikke rigtig se det, men på billedet her er det min kone, der poserer. Hun er for sej!

 

De har i øvrigt masser af sten i Norge. De har ligefrem bunker af dem.

 

Vandreturen tog ca. 2½ op, ½ times pause på toppen og ca. 2 timer ned. I alt ca. 5 timer.

 

Derefter gik turen videre ned til Lysefjorden. Vejen derned er nok Norges måske mest crazy bjergvej. Og endda en tunnel med hårnålesving i midten. Ikke fordi man skulle igennem et bjerg - bare fordi bjerget var for stejlt til at bygge en vej uden på bjerget!!

 

Så går det altså nedad! Bemærk beregnet rækkevidde er trunkeret til 999 km. Havde det gået konstant nedad i mere end 1000 km, var batteriet formentlig eksploderet ;-) Det blev så også ny rekord i lavt gennemsnitsforbrug.

 

Og opad igen... Så blev mit snit ødelagt igen :-( Rækkevidden i km er nu kortere end % SoC. Jeg mener, den var på ca. 80%. 

 

Vi kørte samme vej tilbage igen. Den smalle hovedvej er i øvrigt også tæt befolket med får, der ligger og feder den midt på vejen. Eller dvs. de ligger typisk ude i siden af vejen og de flytter sig ikke, så man må meget forsigtigt snige sig forbi. På et tidspunkt kom vi til en stor flok geder, der vadede rundt midt på vejen. De havde ikke tænkt sig at flytte sig for en elbil. Så efter at have ventet i flere minutter måtte min bedre halvdel ud og tage affære med at få flyttet de geder rent fysisk. De fleste geder forlod kørebanen mere eller mindre frivilligt, men en enkelt ged endte med at forelske sig i hende og gik ikke, før den var blevet nusset og kløet i et par minutter.

 

Vi fik ladet lidt på Hovden SuC, før vi fandt en P-plads oppe på fjeldet, hvor vi parkerede for overnatning.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 13 '22
fmm1000
fmm1000 Aug 11 '22

1000 tak for wordfilen. Helt perfekt.

Nikola
Nikola Aug 12 '22
Quote from MOS 

... studerede vi de veganske muligheder på menukortet hos Sunset. Desværre stegte de plantebøfferne i den samme friture som det kød, de også serverede. Det var vi ikke så begejstrede for,

Er lidt nysgerrig? Ikke dyr og planter i samme ønskebrønd, hvorfor?    

Gustavsfar
Gustavsfar Aug 12 '22

Hvis man er veganer så giver det da god mening ikke at blande tingene. 

Nikola
Nikola Aug 12 '22

Kommer vel an på ens tilgang til veganisme?
Er man veganer pga. at man gerne vil værne om klimaet/dyrevelfærd etc. (som jeg har indtryk af er motivationen for rigtig mange af den overbevisning) kan det vel være relativt ligegyldigt?
Har man omvendt en mere religiøs tilgang, hvor man ikke vil "forurenes" af kød, er man formentlig i højere grad modstander af at blande tingene?  

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Aug 12 '22
MOS
MOS Aug 12 '22
Citat fra Nikola

Er lidt nysgerrig? Ikke dyr og planter i samme ønskebrønd, hvorfor?

På samme måde som de fleste kødspisere ikke bryder sig om, at der ligger en død rotte eller en afskåret finger og flyder rundt i deres suppe. Det er bare for klamt! 

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 12 '22
Nikola
Nikola Aug 12 '22


 

Quote from MOS
Citat fra Nikola

Er lidt nysgerrig? Ikke dyr og planter i samme ønskebrønd, hvorfor?

På samme måde som de fleste kødspisere ikke bryder sig om, at der ligger en død rotte eller en afskåret finger og flyder rundt i deres suppe. Det er bare for klamt! 

Vild sammenligning

MOS
MOS Aug 14 '22

Søndag, d. 24. juli: Jettegrytene på Rullestad og Åkrafjorden.

Morgenkøreturen gik til Røldal SuC, hvor morgenmaden/-kaffen blev indtaget. Et meget smukt sted i øvrigt. De kan noget, de der norske hytter med naturtag.

 

De fleste ved det sikkert godt. Men det kan være en god idé at time sine SuC stop med spisetiderne. Bilen holder jo alligevel stille en rum tid, mens man spiser, shopper eller hvad man nu ellers skal af med. Og så kan den jo ligeså godt stå og lade imens. Så slipper man for senere at skulle vente på bilen.

 

Haukelitunnelen på E134 mellem Haukeli og Røldal var i øvrigt spærret pga. vejarbejde i tunnellen. Der var i bedste norske stil arrangeret kolonnekørsel, hvor man venter på, at en følgebil kører forrest og leder kolonnen op over bjerget ad en gammel turistvej. På den anden side vender følgebilen om og leder en ny kolonne tilbage op over bjerget igen. Turistvejen op over bjerget er så smal, at modkørende biler kun vanskeligt ville kunne passere hinanden og det går naturligvis ikke an, når der pludselig er så meget trafik. Derfor kolonnekørsel. Men hvorfor man ikke bare har sat en lysregulering op i hver ende, er mig stadig en gåde.

 

Vi lavede en afstikker til Åkrafjorden, hvor vi kørte på den gamle Rullestadvegen. Det er en naturskøn rute, der går parallelt med den nye hovedvej, E134. Vi skulle op og se på Jettegrytene, som er nogle imponerende, runde huller i klipperne. De er formentlig blevet udgravet af de enorme kræfter fra tidligere gletsjersmeltevand, der danner turbulens. Vi vidste ikke meget om vandreturen udover, at det var en "svær vandtretur" på 1,4 km hver vej. Hvor lang tid kan sådan en lille smuttur mon tage? Ca. 4 timer skulle det vise sig!

 

Det første stykke var ret nemt op igennem skoven og langs en brusende flod.

 

Så blev det stejlere. Flere steder var der vådt og glat og ruten blev gradvist sværere at finde. Vi fulgte nogle røde plasticdimser, der sad på træer langs ruten, men man skulle visse steder lede længe for at finde den næste og vi fór vild flere gange undervejs. På et tidspunkt stødte vi også på denne bjergtrold:

 

På toppen af bjerget fandt vi nogle store runde vandpytter. Var det bare det? Ikke specielt imponerende. Vi fandt ud af, at ruten fortsatte, så vi fulgte de røde plasticdimser. Efter lang tid med en del op og nedture, kom vi til en brat nedstigning. Her var der fastgjort jerntrin og kabler ind i klippesiden. Decideret via ferrata. Det gik stort set lodret. Her fik jeg virkelig sat min højdeskræk på en prøve (igen!).

 

Halvvejs nede delte ruten sig tilsyneladende i to, da der gik en sidesti fra, hvor man skulle klatre på en ret bar klippe, men hvor der var sat klatregreb på. Jeg tænkte, at det nok var en særlig avanceret rute for de helt prof, så der skulle vi i hvert fald ikke hen. Vi fortsatte lidt længere ned og her midt på den næsten lodrette klippeside, gemte der sig disse jettegryder! Pludselig var man ikke i tvivl. Det var her!

 

Ruten stoppede tilsyneladende her, så vi skulle opad igen. Men det viste sig, at den fortsatte op langs klatregrebene som beskrevet tidligere! Vi klarede den og fandt flere jettegryder undervejs. Der var dog en del ret nervepirrende passager, inden vi fik en komfortabel, horisontal ståflade igen.

 

Og sikke en udsigt ned over Åkrafjorden!

 

Det endte med, at det blev til en rundtur - ikke en frem-og-tilbagetur, som vi havde regnet med. Vi kom efter godt 3½ time ned til asfaltvejen igen og så var det blot en kort spadseretur tilbage til, hvor vi havde parkeret bilen. Det var en hel befrielse at komme til at gå 1 km op ad en 10% stejl asfaltvej. Piece of cake! Vandre-/klatreturen udmærkede sig i øvrigt ved, at der var meget få turister, hvilket gav en uspoleret naturoplevelse. Specielt det sidste, svære stykke ned, hvor de fleste nok var vendt om.

 

Turen fortsatte ned til Åkrafjorden, hvor vi gjorde et stop ved Langfossen. Den ligger lige ud til hovedvejen, men man kan også her tage en vandretur op langs vandfaldet. Vi havde dog fået rigeligt med motion for i dag...

 

Vi kørte derefter tilbage igen og fortsatte videre mod Bondhusvatnet, som er en smuk bjergsø, hvor intentionen var at slå lejr for natten. Undervejs kører man igennem en lang tunnel under Folgefonna, som er Norges 3.-største gletsjer. Desværre var vejen op til bjergsøen dog spærret for biltrafik og vi orkede ikke at gå det sidste stykke. Vi vendte derfor om for at finde et andet sted at sove.

 

Bag et kraftværk fandt vi en lidt suspekt vej, der var lukket med en port. Der stod dog adgang på eget ansvar og der var tilsyneladende ikke noget forbud. Så vi åbnede porten og kørte videre. Halvvejs oppe ad bjergvejen passerede vi denne fritgående ko:

 

For enden af vejen fandt vi et godt spot til overnatning. Helt alene på bjergsiden, langt fra alting og med fantastisk udsigt. Der var endda en lille bålplads og vi fik placeret bilen med en spektakulær udsigt over bjergene. Der er vel ikke noget meget mere idyllisk sted at overnatte.

 

P.S. Jeg tjekkede lige 2 ekstra gange, at P-bremsen var aktiveret, inden vi lagde os til at sove i bilen!!

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 15 '22
Sider: 1 2 3 4 5 »