Loading...
dk

Servostyring føles hårdere end tidligere i standard mode. | Tesla Forum

Noogi
Noogi Jul 12 '21

På vores Model S 85D bemærker jeg at der er mere modstand end tidligere når man drejer hjulene under kørsel. Den er med andre ord blevet tungere eller hårdere at styre. Det er så markant at jeg har skiftet til comfort mode som nu nærmest føles som standard mode gjorde tidligere. Dog stadig lidt lettere styring end standard mode føltes som tidligere. Andre der oplever dette? Er servostyringen mon blevet opdateret OTA? Eller kan mine snart nedslidte dæk påvirke styringen så meget?

Forummets indlæg er redigeret af Noogi Jul 12 '21
Hilbert
Hilbert Jul 12 '21
Bemærkede det samme på min model 3 for et par dage siden.
Noogi
Noogi Jul 12 '21
@Hilbert Tak for info. Er det stadig sådan og hvor meget mønster har du tilbage på dækkene?
MOS
MOS Jul 12 '21

Det burde altså ikke have noget med dækmønster at gøre, heller ikke slidte dæk. Dækbredden har dog en del at sige, men tænker ikke at du har fået bredere dæk på siden sidst? Halvflade fordæk kan også øge modstanden betydeligt, når man prøver at dreje rattet, så tjek lige dæktrykket. Ellers er det vel noget mekanisk eller noget software ifm. styretøjet.

Jeg har ikke selv bemærket nogen ændring på min S 85D.

Noogi
Noogi Jul 12 '21

Enig. Men tænkte et halv nedslidt dæk måske har mere kontakt med vejen ligesom semislicks og derfor mere modstand. Kører med 245/35R21 foran som jeg plejer. I mellemtiden gav jeg dækkene mere luft og det har faktisk hjulpet en del. De er ellers på 2,9 bar om morgenen under carport. Nu har de så fået 3,1 bar og nu føles styringen næsten som den plejer. Utroligt at 0,2 bar kan gøre så stor en forskel når dækket ikke mangler luft ift spec.

MOS
MOS Jul 12 '21

Nej, et halvt nedslidt dæk gør ingen forskel. Kontaktarealet er ligefremproportionalt med bilens vægt og omvendt proportional med dæktrykket. Kraft = Tryk * Areal.

Et højere dæktryk vil dels mindske kontaktarealet. Og dels vil dækket bule lidt ud på midten af slidbanen, så det trykker lidt hårdere mod underlaget på midten og mindre ude i siderne. Dermed bliver det nemmere at dreje. Et halvfladt dæk trykker mere ude i siderne af dækket og det giver større modstand imod drejning af dækkene.

Forestil dig, hvor let det er at dreje en snurretop, der trykker på et meget lille areal i midten. Snurretoppen giver næsten ingen modstand imod drejning, så det er derfor, den kan blive ved med at snurre så længe. Sammenlign med at dreje en kop, der trykker ude i periferien af koppens bund. Hvis du roterer koppen og slipper, så går den i stå på et øjeblik.

TorbenS
TorbenS Jul 12 '21

@MOS jeg er enig i din forklaring. Men hvis man har haft en bil uden servostyring (ældre Volvo 245) og fået nye dæk på, så var det noget nemmere at dreje rattet ved lav fart...
Jeg tror det har noget at gøre med slipvinklen på dækket som ændrer sig når dækket bliver slidt ?

Forummets indlæg er redigeret af TorbenS Jul 12 '21
YESTES
YESTES Jul 12 '21

Det kan sagtens være et rustent kardanled på rat-aksen. Læg mærke til om det blive værre. Koster et par tusinde at få skiftet hos Tesla. Det er temmelig svært at finde og smørre selv.

Jeg fik mit skiftet for et par år siden, jeg kunne næsten ikke dreje - selv med servo.

Vh YESTES

 

MOS
MOS Jul 13 '21

@TorbenS

Jeg tror, du er inde på noget. Ved mindre styreudslag er det mest lamellerne på dækket, der vrider sig, snarere end hele dækket, der slipper.underlaget og drejer. Og lameller, der er slidt ned, kan naturligvis ikke give sig ret meget.