Loading...
dk

Luftundervogn - taber luft | Tesla Forum

chrand750
chrand750 Aug 22 '23

Tak for tippet - det må prøves. Jeg har forsøgt at hæve og sænke mens jeg kørte, hvilket resulterede i "luftaffjedring midlertidig utilgængelig"

HemligNemlig
HemligNemlig Aug 22 '23
Ja det skal være når du holder parkeret og den ikke står med fejlen.
chrand750
chrand750 Aug 23 '23

Det må prøves at hæve og sænke, men umiddelbart mener jeg at kunne huske at det er prøvet. Værkstedet giver kompressoren dødsstødet. Hele systemet er testet for utætheder og alt er tæt. Kompressoren er meget lang tid om at hæve bilen og kører derfor varm.

En ny kompressor gennem værkstedet koster 12.500 DKK alene i dele. Der finder dog billigere alternativer, som eks WABCO som jeg kan have leveret for 3.500 DKK - en besparelse på 9.000 kr alene i dele! Dog står jeg så selv for at købe dele og dertil følgende risiko og ikke værkstedet

Erfaringer her på siden med WABCO kompressorer? https://www.miessler-automotive.com/...essor-air-suspension  
P85DK
P85DK Aug 23 '23

Ellers er der den her til 3.000 kr. via amazon.de

Hvis der er noget galt med den indenfor 2 år, så er amazon en 'no questions asked' biks, så pengene er tilbage på din konto a.s.a.p.

 

chrand750
chrand750 Aug 23 '23

Yes, har også set på Arnott. Min udfordring er mere om jeg tør løbe an på en kompressor der ikke er købt genenm en mekaniker - er kvaliteten for dårlig?

Og er der en risiko ved at give mekanikeren en kompressor som jeg har købt og som han skal montere? Hvis det ikke virker, hvor ligger ansvaret så?

Der er 9.220 (9220 DKK sparet) gode grunde til at tage chancen og købe delen privat og bede mekaniker montere den... 

MOS
MOS Aug 23 '23

Jeg ville tage en snak med din mekaniker og høre, om han selv føler sig nogenlunde tryg ved at montere en kompressor, som du selv har købt. Og så på forhånd få en afklaring om, hvordan ansvaret er, hvis skidtet ikke kommer til at fungere som forventet.

Jeg kan se flere scenarier for mig:

1. Drømmescenariet, kompressoren bliver monteret og det hele virker som det skal.

2. Kompressoren bliver monteret, men noget virker alligevel ikke som det skal. Spørgsmålet er så, om det er selve kompressoren, der er defekt (ansvaret ligger hos din leverandør) eller om det er din mekaniker, der ikke har monteret den rigtigt eller har ødelagt noget (ansvaret ligger hos din mekaniker) eller om det er fordi kompressoren ikke er kompatibel med din bil (ansvaret er formentlig dit eget, du burde have undersøgt det bedre).

3. Mekanikeren prøver at montere kompressoren, men finder undervejs ud af, at den mangler nogle dele, fittings eller andet, der gør, at den ikke kan monteres rigtigt. Her er det nok svært at klandre nogen. Så et godt råd fra én, der har fået monteret samme kompressor på sin bil vil nok være guld værd, inden man tager chancen.

4. Kompressoren bliver monteret med succes, virker fint i starten, men efter noget tid giver den problemer. Her kan det være svært at bevise, hvori fejlen ligger. Er det kompressoren, der er defekt? Er det måden, den er monteret på, der er forkert? Er kompressoren overhovedet kompatibel eller af en ordentlig kvalitet? Er der garanti på delen?

P85DK
P85DK Aug 23 '23
Citat fra chrand750

Yes, har også set på Arnott. Min udfordring er mere om jeg tør løbe an på en kompressor der ikke er købt genenm en mekaniker - er kvaliteten for dårlig?

Hvis du er den nervøse type, så tag Teslas tilbud. Mit bud er at du er 99,8% sikker på succes med Arnott eller WABCO kompressoren, en lokal mekaniker bør ikke bruge mere end max 2 timer på at montere den, men kan nok gøre det på én time. Du kan selv gøre det på samme tid, meget simpelt.

Så du skal reelt spørge dig selv hvor meget du gerne vil spare de penge :-) Du kan også sætte dig ned og udtænke endnu flere potentielle udfald end MOS allerede har skrevet ;-)

Jeg undrer mig mere over hvorfor din kompressor kører varm, hvis der ikke er nogle utætheder.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Aug 23 '23
chrand750
chrand750 Aug 24 '23
Citat fra MOS

Jeg ville tage en snak med din mekaniker og høre, om han selv føler sig nogenlunde tryg ved at montere en kompressor, som du selv har købt. Og så på forhånd få en afklaring om, hvordan ansvaret er, hvis skidtet ikke kommer til at fungere som forventet.

Jeg kan se flere scenarier for mig:

1. Drømmescenariet, kompressoren bliver monteret og det hele virker som det skal.

2. Kompressoren bliver monteret, men noget virker alligevel ikke som det skal. Spørgsmålet er så, om det er selve kompressoren, der er defekt (ansvaret ligger hos din leverandør) eller om det er din mekaniker, der ikke har monteret den rigtigt eller har ødelagt noget (ansvaret ligger hos din mekaniker) eller om det er fordi kompressoren ikke er kompatibel med din bil (ansvaret er formentlig dit eget, du burde have undersøgt det bedre).

3. Mekanikeren prøver at montere kompressoren, men finder undervejs ud af, at den mangler nogle dele, fittings eller andet, der gør, at den ikke kan monteres rigtigt. Her er det nok svært at klandre nogen. Så et godt råd fra én, der har fået monteret samme kompressor på sin bil vil nok være guld værd, inden man tager chancen.

4. Kompressoren bliver monteret med succes, virker fint i starten, men efter noget tid giver den problemer. Her kan det være svært at bevise, hvori fejlen ligger. Er det kompressoren, der er defekt? Er det måden, den er monteret på, der er forkert? Er kompressoren overhovedet kompatibel eller af en ordentlig kvalitet? Er der garanti på delen?


Præcis samme overvejelser jeg går med.
chrand750
chrand750 Aug 24 '23

Min mekaniker skal have ros for en flot indsats (Brøndums Auto i Støvring der arbejder meget på Tesla), da han selv fundet en altenativ kompressor til godt 4.000 DKK plus moms. Så skal jeg give lidt end hvis jeg selv køber den, men står ikke selv med risikoen efterfølgende...

Jeg undres også over hvorfor den kører varm, men alt kan vel fejle når det bliver slidt er min tanke...

mbr
mbr Sep 29 '23

Det ser nu ud til, at min Model S taber luft ved højre baghjul. Er det mon så heldigt, at det kan være dækket af de 8 års garanti på drivlinjen?

MOS
MOS Sep 29 '23

Luftaffjedring er en del af hjulophæng/affjedring - ikke drive train. Så jeg tvivler meget på, du får det dækket på dén garanti. Drive train omfatter HV-batteri, inverter, elmotor og gear. Er lidt usikker på, om differentiale, trækaksler, nav og hjul tæller med i garantien for drive train. Men luftaffjedringen - nej.

chrand750
chrand750 Sep 29 '23

Fik skiftet ved Brøndums Auto for godt 5.000 kr incl. montering. Han skaffede kompressor fra udlandet. Det viser sig at den originale kompressor er en Wabco, som kan købes i Tyskland for 3.500 kr og ikke de 14.000 kr, som den koster ved Tesla.

 

P85DK
P85DK Sep 30 '23

@mbr - nej, det er ikke en del af driveline, det er trækaksler etc heller ikke,

Hvor hurtigt taber den luft? Kan du høre luften sive ud? Hvor tit kører kompressoren?

mbr
mbr Oct 4 '23

Det er sådan, at den er sunket tydeligt over en nat, og hvis den står i 2 døgn er den helt i bund. Så arbejder kompressoren den op, når bilen startes. Det er ikke noget jeg bemærker under kørslen, når først den er oppe i normal højde. Jeg anser, at jeg kan køre med det et stykke tid, indtil jeg får tid til en rep.?

 

mbr
mbr Oct 4 '23

Det er sådan, at den er sunket tydeligt over en nat, og hvis den står i 2 døgn er den helt i bund. Så arbejder kompressoren den op, når bilen startes. Det er ikke noget jeg bemærker under kørslen, når først den er oppe i normal højde. Jeg anser, at jeg kan køre med det et stykke tid, indtil jeg får tid til en rep.?

 

P85DK
P85DK Oct 4 '23

Det kan du køre med i flere år, det har jeg gjort :-) Sålænge at utætheden er minimal og kompressoren kan pumpe den op og ikke skal køre hele tiden for at holde luft i systemet, så er det funktionsdygtigt

Sider: « 1 2