Loading...
dk

Har nogen konstateret rust på deres Model 3? | Tesla Forum

hgme20
hgme20 Nov 1 '19

Hej alle M3-folk,

Jeg venter utålmodigt på levering af min LR AWD, som jeg bestilte den 2. okt. Har ikke modtaget noget leveringstidspunkt endnu. I mellemtiden har jeg læst om rustproblemer på et par norske og svenske hjemmesider, som også har vist skræmmende billeder af rustne samlinger/overflader på blot et år gamle biler. 

Selv om danske M-3'ere først har været på vejene fra medio feb. 2019 og derfor ikke har været udsat for meget vejsalt, kunne det være interessant at høre, om nogen har observeret rustangreb. 

mvh

hgme20

Ice2EV
Ice2EV Nov 1 '19

@hgme20 der har heller ikke været M3 biler i sverige eller norge længere end siden februar i år. Så det virker utroværdigt at bilerne er 1 år gamle. Med mindre de har været parallel importeret fra US.

Tænker ikke du skal bekymre dig så meget, bare glæd dig. Så må man tage bekymringerne senere, hvis de skulle dukke op.

voigt1
voigt1 Nov 1 '19
Citat fra Ice2EV

@hgme20 der har heller ikke været M3 biler i sverige eller norge længere end siden februar i år. Så det virker utroværdigt at bilerne er 1 år gamle. Med mindre de har været parallel importeret fra US.

Tænker ikke du skal bekymre dig så meget, bare glæd dig. Så må man tage bekymringerne senere, hvis de skulle dukke op.

Har ikke erfaring ang. rust på M3  da min ikkee er ankommet endnu (bestilt 21/10) - men synes at have hørt, at TESLA ikke vil acceptere rustbeskyttelse - passer det ? 
bskaarup
bskaarup Nov 1 '19

I "BEGRÆNSET NYBILSGARANTI" står der:

"Begrænset karosserirustgaranti
Denne begrænsede karosserirustgaranti dækker i tilfælde af gennemtæring (hul gennem
karosseripanel indefra) forårsaget af materialefejl eller fejl i udførelsen i en periode på 12 år og
uanset kilometerantal, undtagen i følgende situationer:
• Rustbehandlede køretøjer - dvs. procedurer, der almindeligvis refereres til som rustbeskyttelse
eller undervognsbehandling.

..."

skyblue
skyblue Nov 3 '19

Bør man lave en undervogns behandling?

Hilbert
Hilbert Nov 3 '19

Vanskeligt at sige.

Du mister rustgarantien, men det er tvivlsomt om den er noget værd overhovedet.

Teslas rustgaranti dækker derfor (i modsætning til f.eks. Porche, VW og Audi) KUN hvis rusten skyldes

materialefejl eller fejl i udførelsen.

Materialefejl er stort set ALDRIG årsag til rustangreb.

Og hvad er ”fejl i udførelsen”?

Normalt vil rustgennemtæring indefra skyldes:

1. Utilstrækkelig rustbeskyttelse/forsegling
  2. Uheldig konstruktion (hulrum, kanter, sammensvejsning)
  3. Galvanisk korrosion

Er én eller flere af disse tre situationer fejl i udførelsen? Hvis ikke, så er der i praksis ingen rustgaranti.

Især på Tesla Model 3, Volvo og BMW som har forbehold.

Forummets indlæg er redigeret af Hilbert Nov 3 '19
Elkjaer
Elkjaer Nov 3 '19
Citat fra skyblue

Bør man lave en undervogns behandling?

Jeg havde samme dilemma og valgte at få lakbeskyttelsesfilm (det amerikanerne kalder paint protection film) på vanger og hjulkasser. 
Det blev udført da bilen var helt ny hos bilindpakning.dk i Roskilde. 
Jeg tror det er umuligt at fange på et billede, så det er ikke noget man kan se medmindre man er helt tæt på. 
Håber det virker på at modstå stenslag og derved mindske rust når der nu bliver hældt salt på vejene.
Hilbert
Hilbert Nov 3 '19

Lakbeskyttelsesfilm på hjulkasser?? Det lyder vanskeligt, hvis det skal hæfte ordentligt - hvor længe er det siden - og hvordan ser det ud nu?

mbk
mbk Nov 3 '19

Jeg er mest bekymret for lak ved hjulkasser og inde i hjulkasserne.

Er lidt fristet af disse mud flaps, er bare lidt bange for at det går ud over designet:

https://evmudflaps.com/products/garde-boues-tesla-model-3-california-edition

Har set en på FB der selv har smurt sine hjulkasser ind i rustbeskyttelse, det så rimelig effektivt ud og der var materialer for måske 100kr. Døre og kølerhjelm er alu, bunden er helt flad så tænker ikke at den nemt bliver angrebet. Synes ofte biler ruster op ved hjulkasserne, så hvis den får lidt ekstra beskyttelse der kunne det måske være meget godt. Hvis man gør noget ved det tidligt er det også nemmere end at vente til der er et hul :D

Forummets indlæg er redigeret af mbk Nov 3 '19
jramskov
jramskov Nov 4 '19

Vi får vores undervognsbehandlet hos Dinitrol Aarhus senere denne måned.

Hilbert
Hilbert Nov 4 '19

Personligt ville jeg nok ikke undervognsbehandle en Tesla Model 3 (og selvfølgelig aldrig en S´er eller X´er som er i aluminium).

Hvis nogle vælger det er mit råd: Bor ALDRIG huller i karosserier og behandl ikke batteripakken, da det kan påvirke kølingen.

Tag en grundig snak med undervognsbehandlingsfirmaet inden de går igang - hvis du føler, at de ikke har 100% styr på behandling af elbiler - så lad være. 

Danbra56
Danbra56 Nov 4 '19

MBK. De mud flaps du har set er alt for små til at gøre en nævneværdig forskel og alt for dyre at hente hjem. Prøv i stedet på Wish der er en masse spændene ting til M3 bl.a.  mud flaps du skal bare holde prisen under 80 kr. Hvis du logger ind hver dag får du bonus på 5-50% så er der mulighed for at få lidt dyrere ting ned under 80 kr. Husk at se ordentligt efter da der er store pris forskelle på de samme ting.   Jeg har selv købt mud flaps (under 80 kr) på Wish og de passer perfekt og er lavet til M3 og der er stor forskel på før og efter pladder op ad siden på bilen samt at de beskytter lakken bag ved hjulene.

jramskov
jramskov Nov 4 '19

@Hilbert Dinitrol har behandlet adskillige Model 3'ere og har ikke hørt om nogen der har oplevet problemer. Jeg forstår ikke helt hvorfor man bør være bange for det, det er ikke noget nyt produkt, men det skal selvfølgelig tilpasses den enkelte bilmodel, hvilket Dinitrol også gør.

hgme20
hgme20 Nov 4 '19

Tak for den mange indslag. Jeg føler mig sikker på, at jeg vil rustbeskytte min M3 med Dinitrol, da de åbenbart har et specialprogram for elbiler:         https://www.motormagasinet.dk/article/view/662732/dinitrol_lancerer_elbil_sprojtekoncept

og så ser jeg stort på, at Tesla's "rustgaranti" bortfalder.

PeterE
PeterE Nov 4 '19
Et halvbegavet bud er vel at der ikke sker rustgennemtæring pga produktionsfejl indenfor 12 år - uanset undervognsbehandling eller ej. Rust i kanten af en dør, vange eller et andet sted er jo sjældent dækket...
Hilbert
Hilbert Nov 4 '19

@jramskov

Jeg er bange for at du misforstod mit indlæg. Jeg mener ikke, at folk skal være bange for at få undervognsbehandlet deres elbil, HVIS man ellers sikrer sig, at det bliver gjort korrekt.

Se Teknologisk Instituts anbefalinger: https://www.teknologisk.dk/...stbeskyttelse/5755,3

PeterE
PeterE Nov 4 '19
Citat fra Hilbert

@jramskov

Jeg er bange for at du misforstod mit indlæg. Jeg mener ikke, at folk skal være bange for at få undervognsbehandlet deres elbil, HVIS man ellers sikrer sig, at det bliver gjort korrekt.

Se Teknologisk Instituts anbefalinger: https://www.teknologisk.dk/...stbeskyttelse/5755,3

Teknologisk Inst anbefalinger er jo som altid gode og fine. Men ophører rustgarantien ikke alligevel? Og er det ikke overflødigt, når de fleste dele i karosseriet er galvaniserede? 
Hilbert
Hilbert Nov 5 '19
Jo - og måske
jramskov
jramskov Nov 5 '19

Fra Dinitrols hjemmeside: "Teknologisk Institut gennemgår alle Dinitrol Centre i hele landet ved uanmeldte stikprøvekontroller." 

Det er selvfølgelig nemt at skrive. Der står f.eks. ikke noget om hvor mange stikkontroller de laver om året. Vi har valgt det fordi en hel del af Model 3 ikke er alu og fordi bilen er produceret i Californien, ikke et sted med et klima i nærheden af det vi har her. Samtidigt er Tesla stadig en ung og selvom jeg er meget glad for vores Tesla, tror jeg ikke Tesla er verdensmestre på dette område.

voigt1
voigt1 Nov 5 '19
Citat fra jramskov

Fra Dinitrols hjemmeside: "Teknologisk Institut gennemgår alle Dinitrol Centre i hele landet ved uanmeldte stikprøvekontroller." 

Det er selvfølgelig nemt at skrive. Der står f.eks. ikke noget om hvor mange stikkontroller de laver om året. Vi har valgt det fordi en hel del af Model 3 ikke er alu og fordi bilen er produceret i Californien, ikke et sted med et klima i nærheden af det vi har her. Samtidigt er Tesla stadig en ung og selvom jeg er meget glad for vores Tesla, tror jeg ikke Tesla er verdensmestre på dette område.

Min Golf GTE blev udtrukket af Teknologisk til kontrol efter behandling ved DINITROL i Årup på Fyn. Alt lavet 100% korrekt. Især  hvad der skal gøres i forhold til el-delen på bilen var udført præcis efter bogen. 
Sider: 1 2 3 4 »