Loading...
dk

Ladehastighed på CCS chargers | Tesla Forum

sorenfriis
sorenfriis Jan 5 '19

Nu har jeg aldrig været den store strøm-nørd, men tror, at jeg kender til nogle grundlæggende ting mht. kW og tid. Skal bare lige have bekræftet, at hvis man bruger en af de offentligt tilgængelige ladere med CCS option, som står til 50kW, tager det så 1,5 time at lade et 75kW batteri helt op (fra 0-100%)?

Og med 11kW ladere, som der er mange af, vil tilsvarende tage 7 timer, godt og vel?

Er regnestykket så "simpelt"?

KimT
KimT Jan 5 '19

I bund og grund - ja. For 11kW, men for hurtigledere er der en ladekurve der spiller ind, dvs. jo nærmere du kommer på 100% vil strømstyrken blive skruet ned. Det er nok ikke så synlig på 50kW, men når du kommer til Tesla's egen SuC som pt. kan aflevere 120kW, og IONITY's CCS 2.0 lader i Rødekro som burde kunne give 350kW via CCS 2.0 (hvis man kan finde en bil med et 800V batteri), så vil du mærke at den langsomt drosler ned.

Her et tilfældig billede fro Google :

Her en video : https://www.youtube.com/watch?v=cU_otU6BuwM

Der er ingen der har set ladekurven på en model 3 med CCS endnu, da der ikke er leveret nogen af dem endnu.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jan 5 '19
mbk
mbk Jan 5 '19

@sorenfriis

På en CCS lader på 50kW kan vist levere 500V og 125A som giver 62.5kW, Model 3 har et batteri med 96 celler i serie der hver kan bruges fra ca. 2.7 til 4.2 V, med en middelspænding på ca. 3.6V. Man bruger oftest middelspænding til beregningerne, så man vil ca kunne lade 96*3.6V * 125A =43kW, max er nok lidt højere. Så det vil tage rundt regnet 2 timer at lade op da charge rate bliver begrænset mod enden. Her er en ladekurve på superlader for Model 3

 

De nyere CCS ladere som 150kW og 350kW vil være tættere på ovenstående kurve. Men det kommer lidt an på detaljerne, 350kW laderne kan måske endda give lidt højere effekt end Teslas lader som ser ud til at være 115kW på Model 3. Der spekuleres I at Model 3 kan lade med helt op til 180kW, men som du ser på ovenstående kurve er det kun 10 minutter kurven er begrænset til 115kW, så med et peak på 180kW ville nok kun give et par minutter kortere ladetid. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 5 '19
mbk
mbk Jan 5 '19

En 350kW CCS 2.0 ser ud til at kunne gå tæt på 500A, den kommer nok ikke helt derop, men det vil betyde at Model 3 måske kommer helt op og peake på 175kW. I praksis giver det ikke en væsentligt reduceret ladetid, men skal da lige prøve sådan en IONITY når muligheden byder sig.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Combined_Charging_System

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 5 '19
sorenfriis
sorenfriis Jan 5 '19

Mange tak. Dvs. næsten ladet helt op på godt en times tid på de nye CCS ladere?

mbk
mbk Jan 5 '19
Quote from sorenfriis

Mange tak. Dvs. næsten ladet helt op på godt en times tid på de nye CCS ladere?

Ja, ~95%

I praksis skal du ikke bekymre dig om tiden det taget at lade helt op, hvis det er for at køre så mange km som muligt på mindst tid, så skal du lade i 30 min, så har du ca. 250km/2 timers motorvejs kørsel og så fortsætter du sådan.

ml
ml Jan 11 '19

E.On og Clever er begyndt at rulle 150kW+ CCS ud i Skandinavien, er der nogle der ved om Model 3 kan lade ved de hastigheder? 

https:///...h-joint-venture.html

mbk
mbk Jan 11 '19

@ml

De når nok ikke helt derop fordi de 150kW er ved 500V og batteri spænding på Model 3 er omkring 350V. Så den kommer måske op på 105kW. Model 3 på nuværende Tesla Superlader kommer op på 115kW, og det er kun omkring 10min man lader så hurtigt, så i praksis lader man nok lige stærkt. Det kan være at EOn laderen har lidt ekstra ampera til rådighed ved lavere effekt, så det kan ske den lader hurtigere på EOn, det finder vi snart ud af. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 11 '19