Michaels: Læs hvad jeg skriver: Bed din revisor om at læse loven! der er links her på forum, men jeg synes stadig at det er for ringe, at en revisor bare kommer med et udsagn om at han er betænkelig, hvad er det lige han får sin løn for, er det for sin viden eller er det for sine betænkeligheder(som så får sin klient til at gøre hans arbejde).
OK!, så er her lidt info:
1. Man skal have en fastmonteret ladestander med tæller - tag billede af tæller eks. 1 gang i kvartalet.
2. Den strøm man vil have afgiftsrefusion af skal der være betalt fuld afgift af - solceller kan være et problem.
3. Firmaet skal eje ladeboksen og der skal være en leje(men der står intet om hvor stor lejen skal være, jeg bruger 15,-/mdr).
4. Firmaet opgør elafgiften på sit momsregnskab (88,5 øre for 2016 + moms) og udbetaler det opgjorte beløb til dig d.s.v. for firmaet er det et nulsumsspil.
http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=2062223&lang=AR
http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=1943959&chk=211712
Og nej, der skal ikke være nogen godkendelse af firmaet, det er en normal kontering i regnskabet som så meget andet.
Hilsen
Raymond - sur gammel mand :-)
Henrikdanmark: Hvor ser du det? Det er helt sikkert forkert!
"Det er et krav, at der sker en måling af den elektricitet, der anvendes til opladningen. Kravet om måling gælder, uanset om ladestanderen er placeret i det offentlige rum, hos husholdninger eller andre steder. Måleren skal være placeret i forbindelse med ladestanderen."
Jamen det vil jo så sige, at det slet ikke er min egen strøm jeg hælder på bilen hjemme i carporten, hvis jeg har f.eks. en Clever-ordning, eller hvad?
Der kan jo som bekendt kun refunderes elafgift af fuldt afgiftsbelagt strøm, hvilket det jo er hvis det er "virksomhedens elleverandør [...] der leverer elektriciteten til opladningen".
Hvis man altså har reduceret elafgift pga. solceller eller el-opvarmet hus bør man kunne få refunderet afigten alligevel.
Eller har jeg misforstået noget?
/Jakob :-)
Jeg har selv tænkt det samme i forhold til en ordning fra f.eks. Clever.
Jeg har derfor ringet til Clever i dag og forhørt mig om hvordan de rent praktisk håndtere deres ordning. Ved Clevers ordning modtager man selv privat den normale regning fra sin elleverandør (f.eks. Dong). Man indberetter inden 31/12 sit forbrug til Clever, som udbetaler den refunderede afgift.
Så er der den umiddelbart ikke længere... Jeg har bare stadig lidt svært ved at gennemskue hvordan man kommer omkring forudsætningen der fremgå af SKATs styresignal. Jeg tænker at Clever må høre under formuleringen "eller en anden udbyder, som virksomheden samarbejder med, der leverer elektriciteten".
Er der nogen, der kan hjælpe med, hvorledes firmaet får refunderet el-afgiften i dette setup?
Så vidt jeg har forstået, skal virksomheden ind under sin moms-afregning på skat.dk. Her kunne jeg se, at der i et felt står el-afgift i kr. og ikke i kWh. Tager man så bare og ganger det dokumenterede forbrug i kWh med de 88.5 øre ex moms, og sætter dette beløb ind her? Eller skal man lægge moms oven i først?
På forhånd tak
Du betaler vel moms af din el-regning, så selvfølgelig skal du også have momsen tilbage. Jeg trækker 109 øre pr. kwh. når jeg indsender moms.