Loading...
dk

Udsigt til endnu et år med refusion af el-afgift - eller hvad? | Tesla Forum

ODE90D
ODE90D Nov 23 '15

Var lige på FT og se på det fremlagte lovforslag omkring registreringsafgift på elbiler, og afgiftsrefusion på el. Her ser det ud til at man har valgt at forlænge ordningen med refusion af elafgiften (ifm opladning af elbiler) endnu et år.

Det fremgår i lovforslaget:

• 1. I § 21, stk. 2, 3. pkt., ændres »2015« til: »2016«. 

Netop § 21, stk. 2 beskriver udfasningen af tilbagebetalingen.

§ 21. Stk. 2. Tilbagebetalingen ydes uanset betingelsen i lov om afgift af elektricitet § 11, stk. 15, om fradragsret i samme omfang, som virksomheden har fradragsret for merværdiafgift for elektricitet og varme. Som dokumentation for tilbagebetalingsbeløbet skal virksomheden på anmodning fremlægge opgørelser af målinger af den forbrugte elektricitet i ladestandere, herunder hurtigladere, og på batteriskiftestationer. Der ydes tilbagebetaling med virkning fra og med den 27. april 2010 og til og med den 31. december 2015.

Mon ikke det skal læses som en forlængelse af gældende aftale så den kører til udgangen af 2016?

I kan selv grave jer ned i lovteksten her, men husk på at intet er endnu vedtaget:

http:///..._L61_som_fremsat.pdf

T3S7A
T3S7A Nov 23 '15

Jo, det er helt korrekt.

DavidS90D
DavidS90D Nov 23 '15

Jeg kan ikke finde ud af om man skal grine eller græde... men det nemmeste er at trække på smilebåndet og stoppe med at spekulere på hvad det hele går ud på !

Faldt bl.a. over dette afsnit:

Lovforslaget forventes at understøtte et skifte fra benzin og dieselkøretøjer til eldrevne køretøjer, hvilket reducerer CO2-udledningen fra benzin og diesel i transportsektoren. Reduktionen skønnes med betydelig usikkerhed at udgøre omkring 340.000 tons CO2 over bilernes levetid. 

ODE90D
ODE90D Nov 23 '15

Kan se der er en del forskellige udbydere af ordninger, hvor man kan få refunderet størsteparten af afgiften når man lader bilen derhjemme.

Er der nogen som ved hvilken er den bedste/billigste løsning, hvis man skal have glæde af forlængelsen af afgiftsfritagelsen på el og man bor i Odense? 

RobertJ
RobertJ Nov 23 '15

EVSE.dk eller elbilsupport.dk er begge leveringsdygtige i ladebokse med afgiftsrefundering.
Prismæssigt er de nogenlunde enige. De har både ladebokse med og uden fast kabel. Ellers kan du købe et Type2 kabel hos tesla til 1500kr.

- R

ODE90D
ODE90D Nov 23 '15

@RobertJ: Tak for info. Ved du om en aftale med een af de to udbydere forudsætter en ladeboks købt/lejet gennem dem - eller er det nok bare jeg har en bi-måler opsat?  (i princippet kan man jo så bare nøjes med et kraftstik, da følger kabel med til bilen).

T3S7A
T3S7A Nov 23 '15

Det kræver en ladeboks. Du kan jo sætte alt andet til et kraftstik også.

JAndersen
JAndersen Nov 23 '15

er det vedtaget?

Kmj
Kmj Nov 23 '15

Skal man have en ladeboks fra EVSE.dk eller elbilsupport.dk, før amn kan få afgiften tilbage? eller er det nok at få installeret en bi-måler og så selv indberette til skat?

ODE90D
ODE90D Nov 23 '15

Ikke endnu, men lovforslaget er fra 18. november, og medmindre forligskredsen slår revner kan vi vist godt forvente det er sådan det bliver.  

Det ville også undre mig om ikke det bliver forlænget igen, da de sindsygt høje afgifter på El i DK betyder at vi som Tesla ejere vil skulle betale 2-3 gange mere i afgifter til staten pr kørt km ift benzin/diesel, hvis vi altså betaler fuld afgift på El.

Dragheim
Dragheim Nov 23 '15

Er der nogen der ved hvornår forslaget evt. bliver vedtaget?

Heinzzz
Heinzzz Nov 23 '15

Hvad betyder det rent praktisk (havde nemlig hørt at det var blevet forlænget)?....kan man, hvis man har en ladestation fra f.eks. evse.dk så få noget af sit el-forbrug godtgjort...eller?

I såfald...hvad koster sådan en fætter?

JL
JL Nov 23 '15

@Heinzzz:

http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=185639

http://evse.dk/side.asp?Id=153889

DeaconWP
DeaconWP Nov 23 '15

Kmj:

Der skal være en el installation, som kun kan levere strøm til en el-bil. Til denne installation, skal der være en godkendt separat el-måler, som derved kun tæller strøm forbrugt til elbil opladning.

Det gøres ved, at man har en installation, der har et type 2 stik. (Ladeboks) Et kraft stik (CEE?) vil kunne levere strøm til alt muligt andet, så den dur ikke.

Derudover er ordningen skruet sådan sammen, at afgiften som skal refunderes, er et punkt i et firmas moms regnskab. Så det er ikke muligt for private at få afgiften retur. (Det er en støtte til erhvervslivet, der satser på strøm til elbiler).

Til dette formål, kan man leje en ladeboks ved de nævnte udbydere, eller finde på noget billigere.

Hvis man nu har et eller andet firma selv, (hjemme i privaten firma???), kan dette firma jo købe en ladeboks, og leje den til sig selv omprivat person.

Så vil ejeren af den boks, og godkendte bi-måler kunne trække den refunder bare afgift fra i sit moms regnskab. Blot ved at eje boksen. Også selvom den sidder i en privat boligs installationer, og lejeren selv betaler sit elforbrug over sin måler i huset.

Men jeg tror folk med forstand på at drive et firma kan forklare det bedre end jeg kan. Hvis det jeg skriver ikke giver mening.

move
move Nov 23 '15

Hej Deacon.

Har du regnet ud, hvor meget du kan spare pr. km ved den ordning?

ODE90D
ODE90D Nov 23 '15

Det har jeg - og det kommer an på horisont og kørselsstil/behov.

Vedhæftede Excel ark giver mulighed for at ændre kørselsbehov, forbrug pr km m.v.

DeaconWP
DeaconWP Nov 23 '15

Afgifts refusionen er på lidt over en krone pr kWh.(109 øre) Så kører man med et forbrug på 200, er det 20 øre pr km. Så kan man lave sit eget lille el- refusions karrusel, så er det prisen.

Men så er der jo lige de faste månedlige udgifter, der skal dækkes først. Hvis man ikke selv ejer boksen/måleren.

Lad os antage, at du finder det billigste abonnement med en 11 kW boks, med måler, ved eksempel vis Dansk Elbil Support.. 175 kr pr måned, hvoraf de 100 kroner er afskrivning på boksen, så den gradvis bliver din ejendom.

Så skal de første 344 km's hjemmeladning dække 75 kr måneds abonnementet, inden der er en besparelse.

Samtidigt er der jo en stor investering i installationen, der skal betales via sin besparelse.

installation anslås til 4.000, en måler til 1.050. Og boksen koster 4.900, som betales af de 1.000 i opstartsgebyr, og de 100 kroner hver måned. Så det er 9.950 kr, der skal investeres i boks og installation.

Vælger man mellem en hjemme løsning, uden boks, og bare sit røde CEE 16 ampere stik, så er det jo 9.128 kWh, som man skal lade hjemme, før der er til en reel besparelse. Gælder forlængelsen kun i 2016, skal du køre 45.642 km, for at du har en besparelse i den ordning.

Skal man alligevel ud at købe noget ekstra, fordi man vil have et fast ladekabel i garagen, skal alligevel have besøg af en elektriker til nyt stik/kabel. et type 2 / type 2 kabel til bilen osv, så kan der laves et regnestykke med de ting også. Så er der hurtigere en besparelse i driften.

Men den bedste besparelse er med egen installation, med godkendt bimåler, med refusion via sit eget momsnummer.

Har du nok til at kunne lave et regneark selv?

Edit: Nå, der dukkede et svar op, mens jeg skrev.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Nov 23 '15
Heinzzz
Heinzzz Nov 24 '15

Tak for regneark - så det er kun hvis man VIRKELIG har et højt kørselsbehov, kan jeg se......altså før det kan betale sig økonomisk. Lige umiddelbart ser det ud til, at man cirka vil skulle op og køre omkring 3000 km pr. måned før man kan få en breakeven indenfor et år (2016), hvor man er sikker på at ordningen findes...er det korrekt forstået...Elgaard?

NCL
NCL Nov 24 '15

Spørgsmålet er om det går at have et firma kun med dette som den eneste aktivitet? Nogen der har det?

RobertJ
RobertJ Nov 24 '15

@Heinzzz, med min kørsel på 2500km om måneden får jeg mindre overskud på denne ordning. Men min SuC andel er også kun 30%. Det er dog ikke overskuddet der interesserer mig, men snarere at jeg ikke skal bruge penge på en ladeboks. Blev lynhurtigt træt at af pakke Teslas ladekabel ind og ud af bilen.

Ordningen er 1000kr/år til mig OG en gratis ladeboks.

Sider: 1 2 »