Loading...
dk

Rustne bremser | Tesla Forum

P85DK
P85DK Mar 20 '15

@Lund - ja, der er nye bremser til P85D, men spørgsmålet er om det ikke bare betyder endnu større regninger når det ruster

'The brakes bring big news, too. Rather than use a vacuum brake booster, Tesla uses an electromechanical brake setup. The feeling under your foot comes from the resistance of a spring and an electric motor. Tesla VP of vehicle engineering Chris Porrit says it's like a steering rack on its side. The Porsche 918 is the only other production car using this system. The arrangement gives Tesla great flexibility with the automatic brakes in autopilot mode. The car can call for high-g braking in panic stops or gentle, chauffeur-style slowdowns. Concerned about brake feel? Tesla can tune it.'

http:///...l-s-p85d-dual-motor/

Maho
Maho Mar 20 '15
Og det er jo ikke første vinter med Tesla, hvorfor oplevede ingen dette problem sidste vinter med ødelagte bremser?
Mwn
Mwn Mar 20 '15
Ja. Ihvertfald løser Tesla det i forbindelse med service. Det inkluderer alle bremsedele.
henrik_dk
henrik_dk Mar 20 '15

Overvejer da godt nok, at bestille service pakken så bremserne bliver smurt en gang om året til service.

 

Mwn
Mwn Mar 21 '15
Det bliver de alligevel hvis du køber at almindelig service check. Det er en del af standard service.
Maho
Maho Mar 21 '15
Service besøget indeholder vel det samme uanset om det er forudbetalt eller ej?
Larsen
Larsen Mar 21 '15
MaHo, Jeg tror vejret i de to vintre gør en stor forskel. Denne vinter har været usædvanligt våd, men alligevel har man brugt masser af salt, da det har frosset om natten. Forrige vinter var der mere frost og sne, og derfor ikke så meget salt. Salt er ikke nær så agressivt når der fryser meget.
Forummets indlæg er redigeret af Larsen Mar 21 '15
Niels
Niels Mar 29 '15

Kan se på at min nye P85d at de har tænkt lidt over rust på bremser.

selve "kraven" på bremseskiverne ser ud til at have fået et lag zinkmaling - min "gamle" fra 2013 var blot rå metal i kraven og havde lidt rust pletter.

jeg mener heller ikke at skruer under bilen var galvaniserede, det ser de ud til at være nu - inkl de 2 problematiske bag på bilen ved diffuseren som har givet løbe rust på kromlisten hos nogle brugere.

alt i alt kunne det godt se ud til at de har overvejet om der var plads til forbedringer på dette punkt.

jeg har ikke skilt bremser ad, men ville egentligt godt for at forebygge med lidt kobber fedt.

min har serie nummer +70.000

 

KS
KS Mar 29 '15

@Niels: Kobberfedt!! - Er no go. De bliver tossede hvis/når bilen kommer til service. Jeg fik skiftet mine bremser på den gamle, da der var kommet kobberfedt på skiverne. De skulle efter sigende ikke bruge det på fabrikken, og jeg har aldrig selv lavet noget på bilen - ihvertfald ikke bremser - da jeg har en fuld serviceaftale på denne. Så det må være sket på fabrikken eller til service. Men de siger til service at det er totalt forbudt, og at fabrikken specifikt siger dette IKKE er tilladt. Så jeg ville ikke begynde på dette. Blot en smule på skiverne og de er færdige!

Niels
Niels Mar 30 '15

ok, ingen kobber fedt så. men hvad så ? skal vi bare være ligeglade og lade det ruste sammen ?.

Min ene svoger sværger til at både skiver og bremseklodser har godt af et lag transparent dintrol - lyder lidt suspect, men han sige de ikke tager skade af det og gør det på alle hans biler...Hænger bremsen, så skal den have noget dinitrol er hans løsning - kan det anbefales ?

Mwn
Mwn Mar 30 '15

Først og fremmest lad mig understrege at det aldrig er en god ide at behandle sine bremseskiver med noget som helst. Hverken dinitrol (olie) eller kobberfedt. Når det så er sagt så kan en skive som er forurenet med kobberfedt nemt renses af med bremserens... Så ligefrem at påstå at skiven er færdig er nok i overkanten.

 

Det eneste sted man bør bruge kobberfedt omkring bremserne er på bagsiden af klodserne så de kan arbejde i kaliberen uden at gro fast. Desuden omkring evt. tapper som holder dem på plads i et bremse-åg. Men det er ikke relevant på Teslaen.

 

Hvis i vil se den korrekte måde at tilføje fedt på så kan i se det gjort på en 928 her: https://www.youtube.com/watch?v=Q2nHMszzjrQ  I skal frem til ca. 2:16 for at se det.

Lund
Lund Apr 25 '15
Faldt over den her på tmc http://www.TeslaMotorsClub.com/showthread.php?t=46411 Brake Upgrade
Gustavsfar
Gustavsfar Apr 25 '15
Mener at have læst på det norske forum at de nye bremser sidder på alle biler produceret fra engang i efteråret 2014 muligvis omkring det tidspunkt hvor de lancerede the "D" og autopilothardwaren
Pmalm
Pmalm Jul 12 '15

Med det klima vi har her hjemme kan det klart anbefales at få skilt bremser ad og smurt en gang om året. Jeg ville dog anbefale at bruge en alu eller keramisk fedt istedet for kobber, da kobberfedt ikke er det bedste for bremsesystemer bygget i aluminium. Dette indgreb er vel noget som man kan få gjort hos sin lokale mekaniker ?

Bremserne ligner noget der kunne være leveret af brembo, ap racing osv. samme systemer ses på mange sportsvogne. Fast ophængt kaliber. fleste alm. personbiler kører med flydende ophængt kaliber.

Mwn
Mwn Jul 12 '15
Det er helt korrekt brembo. Mener jeg. Jeg ville bare lade Tesla se på dem ved det årlige service.
TorbenS
TorbenS Aug 20 '15

http://www.biltema.dk/da/Bilpleje/Olie-og-Smoremidler/Fedt/Bremsekaliberfedt-2000034132/

Kobberfedt på kanten og bag på bremseklodsen bruges ikke mere.

Hvis der skal lidt på (og kun lidt), så skal det være en speciel bremsefedt fx den fra Biltema. Se link

 

 

 

 

Daduck
Daduck Aug 20 '15

Jeg var ude hos Steam wash for en gangs skyld i weekenden. Efter at have været der, så mine bremser rustne ud. Det krævede blot et par opbremsninger hvor jeg benyttede dem og nu ser de ud som nye igen.

Hookmaker
Hookmaker Aug 20 '15

Helt normalt, jeg kører lige en bremse "tørre" tur efter hver vask (bruger højtryksrenser).

PEB
PEB Sep 1 '15
Citat fra Larsen

Det slog mig lige, at der helt sikkert er nogen her på forum der undrer sig over at klodserne ruster fast, når de nu bevæger sig hver gang man træder på bremsen. Fakta er, at klodserne nærmest ikke bevæger sig. Der er intet som trækker en bremseklods retur fra skiven. man fjerner bare trykket på hydraulik cylindrene som der på Tesla er to af for hver bremseklods. Dvs. når man træder hårdt på bremsen, så bevæger klodsen sig måske to tiende dele frem mod skiven. Når man så slipper bremsen igen, så bliver klodsen og hydraulik cylinderen i princippet der hvor den er presset frem til. Der er intet som trækker den tilbage igen. Det hårde tryk ind mod skiven er blot borte. Klodsen sidder altid og glider mod overfladen af skiven. Det eneste tidspunkt klodsen flytter sig, er i takt med den slides, hvilket jo tager lang tid. Derfor kan klodserne ruste fast. Bilen kan dog fortsat bremse, fordi hydraulik cylindrene trykker med adskillige tons, og de skal nok presse klodserne frem mod skiven, uanset hvor hårdt tingene er rustet. Det som så sker er, at klodserne bliver fremme pga. rusten, og dermed fortsat trykker på skiven selvom man har sluppet bremsen. Til slut bliver skiven varm af det konstante tryk, og bliver blå. Resultatet over en periode er øget strømforbrug og klodser som slides op. Til sidst er også skiverne ødelagt, da de bliver hærdede og skæve af varmen. Så er det, det bliver dyrt.

 

Jeg tillader mig lige at komme med en tilføjelse til ovenstående. På stemplet i alle bremsekalibre sidder der en firkantet O-ring omkring stemplet for at tætne for bremsevæske. O-ringen har også en anden opgave udover at tætne. O-ringen er firkantet fordi den så, når stemplet bevæger sig udad bliver kantstillet en lille smule og dette gør at, når bremsepedalen slippes bliver stemplet trukket en lille smule tilbage igen og det er det der giver spillerum mellem skive og bremseklods.
 

 

NT_nofuel
NT_nofuel Aug 30 '16

Er der nogen herinde som har fået smurt klodserne med noget kobberfedt? Umiddelbart er det vel ikke en større rep. medmindre hele caliberen skal pilles af. Vi må da ha en DIY guide snart :)

Sider: « 1 2 3 »